Viktig kväll i vårt arbete mot Tryggare Idrottsmiljöer i Borås GIF

I måndags hade vi vår andra träff med Ulla Thorslund för att med våra ledare diskutera hur vi kan skapa en Trygg idrottsmiljö för våra aktiva, fri från sexuella övergrepp och trakasserier. Ulla har lång erfarenhet av ämnet och är legitimerad psykolog varför hon har utgjort ett enormt bra stöd för oss i vår start av det här arbetet. Vi bjöd in alla idrottsföreningar till en gemensam föreläsning i september men ikväll var det Borås GIFs ledare som fick jobba tillsammans med Ulla. Det här arbetet genomförs i fint samarbete med SISU Västra Götaland och Borås Tidning.
Det är ett gediget arbete som vi satt igång i föreningen och under kvällen så diskuterade vi utifrån fyra huvudsakliga frågeställningar:
1) Var börjar vi för att sätta rutiner och handlingsplaner för hur vi uppmärksammar/ hanterar situationer när någon blivit utsatt för sexuella övergrepp?
2) Hur ska vi börja med det förebyggande arbetet?
3) Hur säkerställer vi att vi får med alla våra ungdomars perspektiv i det här arbetet?
4) Hur når vi ut med information kring arbetet? Vilken förändring i vår verksamhet förväntar vi oss? Hur når vi aktiva, föräldrar, ledare, andra föreningar?
Redan under kvällen så anmälde sig Sara Åqvist, Martin Öjerhed och Kristina Halovanic som arbetsgruppen som i samarbete med Styrelsen tar det här viktiga arbetet vidare. Vi hoppas kunna få ytterligare 2-3 personer att vara med i arbetsgruppen framåt. Känner du att du vill vara med och aktivt bidra i arbetsgruppen här så hör av dig till .  Vi bestämde också att en första, större deadline i arbetet är vår gemensamma utbildningsdag för alla ledare i vår som vi bokat till den 13 april. Men framförallt är det här ett arbete som skall genomsyra all vår verksamhet för alltid med våra ungdomars trygghet i fokus!
Tack till Ulla för ett fantastiskt fint, inspirerande arbete i en svår fråga så här långt. Tack till SISU och BT för ert stöd. Största tacket dock till alla våra ideella ledare som varit med hittills på föreläsning och diskussioner. Nu skall vi tillsammans fortsätta detta viktiga arbete och få det implementerat i alla våra fina verksamheter i Borås GIF.

Borås GIF Knektås • Knektåsvägen 37 • 50649 Borås • E-post: