Poängjakten 18 januari Borås GIF Arena

Varmt välkomna till premiären av Poängjakten! Det här är ett nytt samarbete mellan Borås GIF, Borås SK och Hestra IF. Vi vill gemensamt skapa Glädje-Skidupplevelse-Kompisskap i skidspåret mellan Borås ungdomsskidåkare.

Därför har vi skapat Poängjakten, en trio av tävlingar där Musik, Marschaller och Kexchoklad är centrala element av skidupplevelsen. Alla från 7-16 år är välkomna att vara med från de tre arrangörsföreningarna. Vi vill få fler av våra ungdomar i träning att få uppleva en positiv första kontakt med skidtävling. Ambitionen är att kunna utveckla och stimulera till mer tävlande hos fler individer i våra klubbar.

Premiären av Poängjakten arrangeras den 18 januari på Borås GIF Arena. Där är det parstafett i klassisk stil som gäller. Varje förening anmäler lag i de olika åldersklasserna. Vi blandar killar och tjejer i lagen. Beroende på hur många anmälningar det blir så bestämmer vi åldersklasserna, 7-8, 9-10, 11-12 o s v alternativt 7-10 år 11-13 år 14-16 år. Upp till 10 år så är det 3 sträckor per person, 2 personer per lag och varje sträcka är där 500 m. från 11 år och uppåt är det 3 sträckor per person, 2 personer per lag och varje sträcka är ca 700 m lång. Ingen tidtagning utan varje lag samlar poäng till sin förening.

Segrande lag i resp klass får 5 poäng, 2:a lag 4 poäng, 3:e lag 3 poäng, 4:e lag 2 poäng 5:e lag och alla övriga lag får 1 poäng. Totalställning i antalet poäng räknas samman efter varje tävlingskväll och en klubb utses som segrare. Inför kommande deltävling nollas poängen.

Anmälan stängd till tävlingen 18januari. Ev. efteranmälan kan göras i mån av plats till
Den 18 januari är det första start kl 18:30 med de yngsta klasserna. Barn/ungdomar i Borås GIF samlas kl 17:45 för att åka banan och värma upp.

De kommande deltävlingarna av poängjakten är:
Borås SK, Skicross individuellt, tisdagen den 25/1
Hestra IF, Parstafett fri stil, torsdagen den 3/2